Normantas Ulevičius: apie mėgiamus pluginus, investicijas ir profesinius įkvėpimus
- Laura Kešytė
- Sep 21, 2023
- 3 min read

(G. Skorio nuotr. 2023 / kadras iš Garso suvedimo architektūros mokymų)
Normantą kalbina Laura Kešytė.
Kiek laiko kūrei savo dabartinę „darbo stotelę” (workstation)?
– Tikslaus laiko pasakyti negaliu, nes workstation'as, vienoks ar kitoks, yra visą laiką, tik jis kinta. Tiesiog esu suradęs, kas iš bandytų įrankių veikia geriausiai, ir nusistovėjo tvarka, kurią naudoju.
Daug laiko dirbai su „Logic Pro“, bet prieš keletą metų perėjai prie „Pro Tools“. Kodėl?
– „Pro Tools“ žinojau nuo seno. Tai – pasaulyje vyraujantis studijų, kino produkcijos standartas. Labai norėjau išbandyti „Pro Tools“ savybės, kurios taip vertinamos.
Pabandžiau ir įsimylėjau.
Ši DAW leidžia patogiai dirbti su dideliu kiekiu takelių, juos organizuoti, redaguoti, yra daug gerai apgalvotų sprendimų. Nors programa atrodo kiek archajiška, yra apribota savo darbo lauku (nėra tokia atvira kaip, pavyzdžiui, „Reaper“), bet man tas patinka. Daug minčių galvoje susistruktūrizavo, pradėjus naudoti „Pro Tools“ sistemą, ir mano workstation'as tapo daug patogesnis, paprastesnis, tobulesnis.
O ir šiaip, norint tobulinti savo įgūdžius (ką pastebėjau per savo asmeninę patirtį ir ką naudoju tobulinimuisi), verta išbandyti naujas veiklas, galbūt, iš pirmo žvilgsnio išvis nesusijusias su garso su režisūra. Pažvelgęs iš kito atskaitos taško gali atrasti dalykų, netikėtų priėjimų, pritaikomų ir garso režisūroje. Pamatyti sąsajas tarp skirtingų procesų, o bendrą logiką panaudoti darbe.

Pakalbam apie investicijas. Dabar yra įvairiausių plugin'ų, pagerinimų. Dažnai atsinaujini, įsigyji naujų?
– O taip, pastoviai. Ir ne vien plugin'us, daug eksperimentuoju su įvairiausiomis garso atkūrimo sistemomis.
Kalbant apie plugin'us, būna tokių, kurių ilgą laiką noriu, bet be jų kažkaip apsieinu, pataupau, o kai sulaukiu akcijos, įsigyju ir džiaugiuosi. Būna ir taip, kad labai noriu, pagaliau įsigyju, bet beveik nenaudoju. Paskui prisimenu, kad turiu tokį daiktą, apsidžiaugiu, ištraukiu, panaudoju ir vėl užsimirštu.
Iš principo, daug įrankių nereikia – reikia atrasti savo. Daugeliui situacijų ar problemų esu suradęs sprendimus, kurie veikia, atsirinkęs įrankius, kuriuos naudoju.
Tačiau mielai išbandau ir kažką naujo. Seku įvarius puslapius, „Facebook“ grupes, kuriose naujovėmis dalinasi žmonės, dirbantys mano profesijoje. Skiriu tam laiko, atsisiunčiu demo, pasibandau.
Gal gali įvardinti kelis ar keletą pluginų, kuriuos naudoji? Pavyzdžiui, mėgstamą kompresorių?
– Yra keli tipai plugin'ų, kuriuos mėgstu.
Pirma, tai geros klasikinių, vintažinių įrankių emuliacijos: pavyzdžiui, „LA2A“ kompresorius, „Neve“ ekvalaizeris ar legendinis „1176“ kompresorius. Vintažiniai įrankiai žavi savo paprastumu, nekomplikuotu naudojimu ir gerais rezultatais.
Antra, dievinu naujos kartos įrankius, tokius kaip „FabFilter“, „Sound Radix“, „Oeksound“. Nėra dainos, kuri iš manęs išeitų be japoniško „A.O.M“ „Invisible Limiter“, uždėto pabaigoje.
Dar labai mėgstu matavimo prietaisus. Visuomet vadovaujuosi ne tik ausimis, bet ir akimis. Tai padeda dirbti efektyviau, nes ausys pavargsta, pripranta, kitaip nei matavo prietaisai. Ką dažnai naudoju, tai būtų „Voxengo SPAN“, „Waves WLM“, „RME DigiCheck“. Stebiu ne vien bendrą dažnuminę – mėgstu matyti atskirai mid ir side dažnumines. Čia irgi toks poros metų atradimas.
Nuostabus įrankis yra „iZotope RX“. Tai – unikali programa, skirta dirbi su audio failais, juos matuoti, redaguoti, valyti ir visaip kaip transformuoti. Daug esu sau gyvenimo pasilengvinęs su šita programa.
Tas pats „Melodine“ yra puikus arkliukas, nors su juo dabar tenka dirbti retai, kadangi pats jau mažai redaguoju, tai daro mano kolega Nojus.
Kokią dalį uždarbio investuoji į įrangos atnaujinimą, įrankius? Gal yra tam tikra suma, kurią „užsimerkęs“ kas mėnesį investuoji?
– Jeigu skaičiuočiau, tikriausiai mesčiau šitą profesiją... (juokiasi) Investuoju etapais. Ateina laikas, kai atrodo, jog reikia ir tą, ir aną atsinaujinti. Kita vertus, suprantu, kad ir be to puikiai iki šiol dirbau, gal ir nebūtina... Tačiau pastovus eksperimentavimas, mokymasis, kažko naujo leidžia įsikvėpti.
Būna dienų, kai viskas ima atrodyti vienoda. Tas pats per tą patį, atsibosta. Bet tik kažką naujo atrandi, pradedi išgirsti kažkokius skirtumus, domėtis, gilintis, ir vėl kitu kampu atrandi tą meilę. Kaip ir su žmogiškais santykiais, kad turėtum, reikia juos puoselėti, lygiai taip turi investuoti į savo darbą ar mėgstamą veiklą. Nebūtinai pinigais. Investicija gali būti mokymasis, pastovus ieškojimas.
Todėl visuomet stengiuosi kažką naujo išmokti, išbandyti, tiek dirbant su užsakovais, naujais projektais, tiek stiliais, skambesiais ar iššūkiais.
2023 m. rudenį N. Ulevičius renka grupes į Garso suvedimo architektūros mokymus.
Kurso temos:
Supažindinsiu su savo suvedimo principais, naudojamais įrankiais, „workstation“, kurį esu susikūręs „Pro Tools“.
Kur ir kodėl dažniausiai stringame miksuodami, kokie yra populiariausi „laiko vagys“? Keli esminiai struktūriniai pakeitimai gali pakeisti jūsų požiūrį į suvedimą bei gerokai sutrumpinti darbo laiką. Būtinai atsineškite savo projektus!
Akustikos įtaka miksavimo kokybei. Kaip susikurti sąlygas, kurios leis pasitikėti kambariu; kokios problemos trukdo labiausiai, kaip jas spręsti, priklausomai nuo aplinkybių, studijos architektūros bei turimo biudžeto.
Masteringas. Glaustai aptarsime, kaip tinkamai paruošti įrašą platinimui skirtingose platformose. Tiems, kam įdomu, papasakosiu, į ką būtina atsižvelgti, darant masteringą vinilo įrašui.
- Mokymai vyks pirmadieniais, 18:00-19:30. - Mokymų trukmė – 2 susitikimai (4 akademinės valandos). - Mokymus pradėsime, kai surinksime pilną grupę (min. – 3 asm.)
Comments